Friday, March 4, 2011

Ceramah Di SMKC hari ini -Maulidur rasul

hari ni ada ceramah maulidur rasul dkt sekolah ,jadi apa yg kiroro dgr tkdi,akan kiroro smpai kan sebaik mungkin dkt pembaca okeyh :D mudah - mudahan hati kita akan lebih tenang dan lebih bersyukur kerana telah dilahir kan sebagai umat RASULULLAH S.A.W. yang merupakan tokoh no.1 didunia dan merupakan idola sepanjang zaman . 

Nabi Adam A.S. merupakan manusia pertama yg dicipta oleh Allah S.W.T. berkata bahawa Nabi Adam ini teringin sangat ingin mejadi Umat Rasulullah S.A.W. Terdapat 4 sebab mengapa Nabi Adam berkata sebegitu ;
sebab-sebab;
1.)Ketika Nabi Adam memakan buah khuldi yg telah dilarang oleh Allah ,Nabi Adam telah dikeluar kan dari syurga dan dilempar kan ke bumi iaitu di Himalaya,tetapi Umat Nabi Muhammad S.A.W. melakukan dosa tidak dibuang dan dipinggir kan contohnye jika kita mencuri ,kita tidak akan dicampak kan ke Hutan Amazon ,kita akan berada di tempat yg sama,tetapi dosa itu akan ditangguh kan dan akan diperhitung kan di akhirat kelak

2.)Apabila Nabi Adam membuat kesalahan memakan Buah Khuldi,Nabi Adam segera bertaubat,selepas 200tahun ,baru Allah mengampunkan kesalahan tersebut , lain pula dengan Umat Muhammad ,jika mereka kesalahan hari ni dan meminta ampun pada hari ni ,dosa tersebut akan terus dimaaf kan oleh Allah S.W.T.

3.)Apabila Nabi Adam memakan buah khuldi itu,Nabi Adam telah ditelanjang kan,tetapi adakah itu yang akan berlaku kepada umat Muhammad apabila mereka melakukan kesalahan?sudah semesti nye tidak,Allah tidak akan memberi balasan yang sebegitu utk umat Muhammad ,iaitu umat yg terpilih.

4.)Yang terakhir ialah ,perpisahan.Apabila Nabi Adam memakan buah larangan itu,Nabi Adam telah dicampakkan ke bumi bersama2 isterinya ,Hawa yg tersayang.Tetapi ,apabila dicampakkan ,Nabi Adam telah dicampakkan ke tempat lain,dan Hawa di tempat yg lain dn jauh dari suaminya.Tetapi ,adakah itu yg berlaku kpd kita,umat Muhammad apabila melakukan kesalahan?tidak pernah perkara sebegini rupa berlaku dikalangan umat Muhammad.

Oleh sebab itu,bersyukur lah kita menjadi umat Nabi Muhammad S.A.W. .Tanam lah rasa cinta kepada Rasulullah dn perbanyakkn lah selawat :D mudah - mudahan hati iman kita akan lebih teguh dan cinta kita kepada Rasulullah tidak akan pudar :)

2 comments: