Saturday, February 19, 2011

Doraemon story :)

Mungkin yang paling terkenal watak manga di seluruh Jepun adalah Doraemon. Hampir setara dengan Mickey Mouse di AS, Doraemon dan siri senama melambangkan ke banyak kelemahan dan petualangan masa kanak-kanak. Watak dari Doraemon yang dirujuk dalam manga dewasa, wajah Doraemon's rahmat gula-gula, dan hanya tentang siapa saja yang kamu minta dalam Jepun akan mengenali nama dan wajah bulat dengan hidung butang bulat, misai panjang, mulut tersenyum besar, dan leher dengan bel.
  
Ditulis oleh mangaka terkenal Abiko anak-anak Motoo dan Fujimoto akhir Hiroshi, yang untuk waktu yang lama turut menulis siri dan menyebut diri mereka "Fujiko Fujio," Doraemon adalah hit besar pada tahun 1970-an yang terus berlanjutan sehingga tahun 1980-an, dan bahkan ke tahun 1990-an (walaupun dengan hanya Fujimoto Hiroshi pada projek, menulis sebagai "Fujiko F. Fujio"). Anak-anak yang pertama tumbuh di Facebook membaca Doraemon sekarang orang dewasa naik melalui masyarakat Jepun.
  
Apakah Doraemon? Ini adalah manga anak-anak lucu's (kemudian TV-series) tentang seorang anak bernama Nobi Nobita yang begitu beruntung, lemah dan malas bahawa keturunannya perlu menghantar robot keluarga kembali pada waktunya untuk membantunya. Itulah robot Doraemon (di mana "Dora" yang mungkin didasarkan pada kata "dora-neko," atau kucing liar), dan saku empat dimensi menghasilkan sejumlah alat futuristik dan peranti direka untuk membantu Nobita menjadi sesuatu yang lain dari lengkap kegagalan di masa dewasa. Walaupun cerdas dan peduli, Doraemon memiliki kelemahan sendiri, dan bekerjasama dengan Nobita menghasilkan baik kemenangan dan bencana, situasi lucu dan saat-saat pedih sesekali.
  
Sebagai manga "lelucon" untuk anak-anak, siri ini tidak ada kemajuan nyata; pahlawan kita selalu anak kelas empat, dan jarang membuat perubahan terbawa dari cerita ke cerita. Sebagai sekilas ke dalam kehidupan keluarga Jepun, walaupun, Doraemon adalah tak ternilai harganya. Kita melihat orang tua Nobita sebagai sangat khas untuk Jepun tahun 1970-an, dengan seorang ayah salaryman kekar dan lembut, dan ibu ibu rumah tangga pekerja keras yang tugasnya adalah untuk memastikan Nobita belajar keras dan melakukan tugas-tugasnya. Walaupun ganas ketika marah, ia juga peduli dan cerdas; di hati ia hanya ingin anaknya tumbuh menjadi dewasa, pekerja keras yang layak dengan masa depan yang cerah. teman Nobita meliputi bergaduh kelas digelar Gian (mungkin berdasarkan pada kata "raksasa"), anak orang kaya kelas Suneo yang biasanya bertindak sebagai leftenan Gian's, gadis lembut dan cerdas Shizuka dan Dekisugi super-brilian kadang-kadang muncul (yang boleh dibaca sebagai "berlebihan" atau "terlalu sempurna"). Ada juga guru mereka, seorang lelaki keras yang tidak mempunyai menyesal terhadap menghantar Nobita mati untuk berdiri di lorong kerana terlambat. Dalam semua ini, Doraemon bertindak sebagai teman masa kecil atau lebih saudara kita semua berharap kita bisa punya: peduli, lebih pintar dari kami, dengan rasa keadilan, tidak sempurna dan bisa salah cukup untuk tidak menjadi menjengkelkan, dan dengan beg ajaib yang boleh menghasilkan penyelesaian untuk masalah apapun.
  
Sebuah cerita doraemon khas bermula dengan Nobita menderita daripada penyalahgunaan Gian dan Suneo, atau melakukan hal buruk di sekolah, pulang menangis, dan sedang dihiburkan oleh Doraemon cuba tapi benar. Doraemon sabar (atau pasrah) penggalian ke dalam saku empat-dimensi dan menghasilkan alat baru yang (sepertinya) mungkin menawarkan ubat sempurna untuk masalah ... sampai Nobita atau teman-temannya terlalu serakah (dan bahkan Doraemon sudah diketahui skru hal naik dari masa ke masa).
  
Misalnya, setelah seharian melupakan buku-bukunya di rumah dan pakej di sekolah, Doraemon menghasilkan tas tangan yang membolehkan seseorang untuk mencapai dan mengambil sesuatu jauh. Nobita memuat pakej dari sekolah ... dan kemudian segera bergegas keluar untuk mempamerkan beg tangan untuk rakan-rakannya. Untuk membuktikan kemampuannya, beliau meraih kacamata ibunya dari-yang tidak terkesan siapa pun-dan tas kemudian meneruskan untuk menarik keluar buku harian narsis Suneo dan bahkan kasur Gian's curiga basah. Tetapi ketika ia pulang ke rumah, ibunya marah tentang kacamatanya-dan ia cepat menemukan tas yang sangat berguna untuk mengambil anak bandel dia!
  
Doraemon juga kadang-kadang sembarangan daun tergeletak di sekitar peranti. Nobita sekali mencari waktu vending machine, yang membolehkan pengguna untuk membeli produk dari masa lain dengan wang moden: berkat inflasi, tentu saja, hal-hal dari kos masa lalu jauh lebih sedikit dalam hal mutlak yen. Nobita menggunakannya untuk membeli kotak rokok murah 1933 untuk ayahnya dan gunung botol tinta untuk ibunya, dan bahkan gagal untuk membeli kamera dari tahun 745. Tapi ketika Doraemon memperingatkan dia untuk tidak menggunakan mesin untuk membuat keuntungan, Nobita alami bergegas pergi untuk melakukannya. Dengan pendapatan yang baru, ia memutuskan untuk membeli sesuatu yang berbeza-gula-gula dari 100 tahun di masa depan, tak terlukiskan lazat. Malangnya, dia lupa tentang kos inflasi ... dan dia mendapati dirinya 230,000 Yen hutang ke mesin, yang kini menuntut pembayarannya!
  
Hampir setiap cerita membawa alat baru bermain: kamera yang menukar objek ke dalam foto dua dimensi yang perlu air panas untuk kembali ke normal (jangan tanya bagaimana Nobita kembali normal setelah ia menggunakannya pada dirinya sendiri!); Cahaya deluxe yang mengubah apa pun yang bersinar di dalam model yang lebih mewah (yang menghairankan membuat sebagian orang tidak bahagia), sebuah mesin membentuk awan yang menukar awan di langit (tapi jangan biarkan terlalu panas!), gula-gula getah rasa-berkongsi, yang membolehkan seseorang untuk merasakan apa orang lain makan (besar bagi teman-teman kaya, tetapi sangat buruk jika seekor anjing liar mengunyah itu), atau pil membantu, yang membuat orang-orang yang menelannya membantu sesiapa sahaja mereka bertemu yang memerlukan (dan tentu saja, Nobita angin Facebook menelan itu bukan teman-temannya). Sebuah beberapa alat, walaupun, kembali sesekali atau standard "staples" dari siri. Sebagai contoh, Dokodemo Doa ("Dimanapun Pintu"), yang membolehkan seseorang untuk pergi ke mana sahaja, sedangkan Moshimo Box ("Apa Jika Phone Booth"), yang membolehkan seseorang untuk pergi ke sebuah dunia alternatif di mana proposisi yang dicadangkan adalah benar; masa mesin di laci meja Nobita, yang membolehkan seseorang untuk melakukan perjalanan sampai bila-bila masa, sedangkan helikopter-turun, pisau helikopter-gaya kecil untuk dikenakan di kepala seseorang, yang membolehkan seseorang untuk terbang, masa-kain, yang membuat objek itu melilit muda atau lebih tua, dan tentu saja, empat saku dimensi Doraemon itu sendiri, yang menghasilkan semua item. Cerita, bagaimanapun, tidak benar-benar tentang alat, mereka tentang Nobita dan keputusan-Nya. Alat yang hanya berfungsi sebagai outlet bagi karakternya untuk bersinar melalui, baik di saat-saat keserakahan, penyesalan kemarahan, atau belas kasihan. kesalahan-Nya, saat-saat kelemahan dan saat sesekali keberanian adalah apa yang membuat cerita. Dan pada akhirnya, cerita-cerita mempunyai teras moral. penyalahgunaan Nobita tentang alat biasanya membawa akibat yang mengerikan kembali di kepalanya, tetapi ketika ia juara keadilan dan bertindak untuk alasan yang layak, ia biasanya berhasil melakukan abadi yang baik. Syukurlah, Nobita berada pada jantung anak yang baik dengan hati penuh belas kasih, jika penuh dengan kekurangan.
  
Sebuah contoh utama dari ini adalah cerita di mana seorang pelajar transfer baru ternyata menjadi lebih buruk daripada Nobita: lambat, lemah dan dengan skor ujian bahkan miskin. Nobita sangat gembira untuk mencari seseorang yang lebih buruk dari dirinya sendiri, jadi dia kajian dengan, bangsa melawan dan bermain games dengan anak-anak baru, dan dalam setiap kes kadar anak baru yang lebih buruk. Akhirnya, Nobita bahkan membiarkan dia direkrut menjadi permainan yang ditakuti Gian's besbol bukan dirinya sendiri. Tapi Doraemon membawa sebuah paparan filem di mana watak boleh dihidupkan. Dia menunjukkan bahawa tindakan Nobita terhadap anak baru hanya seperti perilaku biasa Suneo untuk Nobita: merendahkan, sombong, mean dan mementingkan diri sendiri. Nobita melihat kebenaran dalam hal ini, dan ketika ia melihat Gian dan Suneo memukul anak lain atas prestasi besbol buruk, tepat di mana Nobita pasti, Nobita melompat dan mengambil pemukulan sebagai gantinya.
  
Memang, sejumlah cerita Doraemon berangkat dari rutinitas lelucon sederhana dan melihat, panjang stabil pada isu-isu kepentingan moral dan etika. Cerita telah diberitahu tentang isu-isu alam sekitar, merawat haiwan kesayangan, pengorbanan diri demi orang lain, keberanian dalam menghadapi bahaya, kasih orang tua dan bimbingan, dan pentingnya membaca. Jika tidak peduli dengan etika, beberapa cerita adalah pendidikan, menyentuh tentang subjek bermula dari biologi, sejarah, arkeologi genetik, dan geologi (atau bahkan idea inflasi ekonomi, seperti yang disebutkan di atas). Ketika elemen ini digabungkan dengan komedi, watak familiar dan kebanyakan menyenangkan dan alat hebat, ada sedikit keraguan tentang mengapa Doraemon menjadi sepopuler hal itu, atau mengapa Jepun begitu banyak boleh melihat ke belakang dengan kesukaan tersebut.
  
Bagi siapa saja yang memiliki kesempatan untuk membaca Doraemon, ia menawarkan pandangan yang sangat baik di mata anak pandangan tentang kehidupan rumah Jepun 70-an, dan tidak boleh dilewatkan.

videothis is the final doraemon ;))

No comments:

Post a Comment