
Mungkin yang paling terkenal watak manga di seluruh Jepun adalah Doraemon. Hampir  setara dengan Mickey Mouse di AS, Doraemon dan siri senama melambangkan  ke banyak kelemahan dan petualangan masa kanak-kanak. Watak  dari Doraemon yang dirujuk dalam manga dewasa, wajah Doraemon's rahmat  gula-gula, dan hanya tentang siapa saja yang kamu minta dalam Jepun akan  mengenali nama dan wajah bulat dengan hidung butang bulat, misai  panjang, mulut tersenyum besar, dan leher dengan bel. 
  Ditulis  oleh mangaka terkenal Abiko anak-anak Motoo dan Fujimoto akhir Hiroshi,  yang untuk waktu yang lama turut menulis siri dan menyebut diri mereka  "Fujiko Fujio," Doraemon adalah hit besar pada tahun 1970-an yang terus  berlanjutan sehingga tahun 1980-an, dan bahkan ke tahun 1990-an (walaupun dengan hanya Fujimoto Hiroshi pada projek, menulis sebagai "Fujiko F. Fujio"). Anak-anak yang pertama tumbuh di Facebook membaca Doraemon sekarang orang dewasa naik melalui masyarakat Jepun. 
  Apakah Doraemon? Ini  adalah manga anak-anak lucu's (kemudian TV-series) tentang seorang anak  bernama Nobi Nobita yang begitu beruntung, lemah dan malas bahawa  keturunannya perlu menghantar robot keluarga kembali pada waktunya untuk  membantunya. Itulah  robot Doraemon (di mana "Dora" yang mungkin didasarkan pada kata  "dora-neko," atau kucing liar), dan saku empat dimensi menghasilkan  sejumlah alat futuristik dan peranti direka untuk membantu Nobita  menjadi sesuatu yang lain dari lengkap kegagalan di masa dewasa. Walaupun  cerdas dan peduli, Doraemon memiliki kelemahan sendiri, dan bekerjasama  dengan Nobita menghasilkan baik kemenangan dan bencana, situasi lucu  dan saat-saat pedih sesekali. 
  Sebagai  manga "lelucon" untuk anak-anak, siri ini tidak ada kemajuan nyata;  pahlawan kita selalu anak kelas empat, dan jarang membuat perubahan  terbawa dari cerita ke cerita. Sebagai sekilas ke dalam kehidupan keluarga Jepun, walaupun, Doraemon adalah tak ternilai harganya. Kita  melihat orang tua Nobita sebagai sangat khas untuk Jepun tahun 1970-an,  dengan seorang ayah salaryman kekar dan lembut, dan ibu ibu rumah  tangga pekerja keras yang tugasnya adalah untuk memastikan Nobita  belajar keras dan melakukan tugas-tugasnya. Walaupun  ganas ketika marah, ia juga peduli dan cerdas; di hati ia hanya ingin  anaknya tumbuh menjadi dewasa, pekerja keras yang layak dengan masa  depan yang cerah. teman  Nobita meliputi bergaduh kelas digelar Gian (mungkin berdasarkan pada  kata "raksasa"), anak orang kaya kelas Suneo yang biasanya bertindak  sebagai leftenan Gian's, gadis lembut dan cerdas Shizuka dan Dekisugi  super-brilian kadang-kadang muncul (yang boleh dibaca sebagai "berlebihan" atau "terlalu sempurna"). Ada  juga guru mereka, seorang lelaki keras yang tidak mempunyai menyesal  terhadap menghantar Nobita mati untuk berdiri di lorong kerana  terlambat. Dalam  semua ini, Doraemon bertindak sebagai teman masa kecil atau lebih  saudara kita semua berharap kita bisa punya: peduli, lebih pintar dari  kami, dengan rasa keadilan, tidak sempurna dan bisa salah cukup untuk  tidak menjadi menjengkelkan, dan dengan beg ajaib yang boleh menghasilkan penyelesaian untuk masalah apapun. 
  Sebuah  cerita doraemon khas bermula dengan Nobita menderita daripada  penyalahgunaan Gian dan Suneo, atau melakukan hal buruk di sekolah,  pulang menangis, dan sedang dihiburkan oleh Doraemon cuba tapi benar. Doraemon  sabar (atau pasrah) penggalian ke dalam saku empat-dimensi dan  menghasilkan alat baru yang (sepertinya) mungkin menawarkan ubat  sempurna untuk masalah ... sampai Nobita atau teman-temannya terlalu  serakah (dan bahkan Doraemon sudah diketahui skru hal naik dari masa ke masa). 
  Misalnya,  setelah seharian melupakan buku-bukunya di rumah dan pakej di sekolah,  Doraemon menghasilkan tas tangan yang membolehkan seseorang untuk  mencapai dan mengambil sesuatu jauh. Nobita memuat pakej dari sekolah ... dan kemudian segera bergegas keluar untuk mempamerkan beg tangan untuk rakan-rakannya. Untuk  membuktikan kemampuannya, beliau meraih kacamata ibunya dari-yang tidak  terkesan siapa pun-dan tas kemudian meneruskan untuk menarik keluar  buku harian narsis Suneo dan bahkan kasur Gian's curiga basah. Tetapi  ketika ia pulang ke rumah, ibunya marah tentang kacamatanya-dan ia  cepat menemukan tas yang sangat berguna untuk mengambil anak bandel dia! 
  Doraemon juga kadang-kadang sembarangan daun tergeletak di sekitar peranti. Nobita  sekali mencari waktu vending machine, yang membolehkan pengguna untuk  membeli produk dari masa lain dengan wang moden: berkat inflasi, tentu  saja, hal-hal dari kos masa lalu jauh lebih sedikit dalam hal mutlak  yen. Nobita  menggunakannya untuk membeli kotak rokok murah 1933 untuk ayahnya dan  gunung botol tinta untuk ibunya, dan bahkan gagal untuk membeli kamera  dari tahun 745. Tapi  ketika Doraemon memperingatkan dia untuk tidak menggunakan mesin untuk  membuat keuntungan, Nobita alami bergegas pergi untuk melakukannya. Dengan  pendapatan yang baru, ia memutuskan untuk membeli sesuatu yang  berbeza-gula-gula dari 100 tahun di masa depan, tak terlukiskan lazat. Malangnya,  dia lupa tentang kos inflasi ... dan dia mendapati dirinya 230,000 Yen  hutang ke mesin, yang kini menuntut pembayarannya! 
  Hampir  setiap cerita membawa alat baru bermain: kamera yang menukar objek ke  dalam foto dua dimensi yang perlu air panas untuk kembali ke normal  (jangan tanya bagaimana Nobita kembali normal setelah ia menggunakannya  pada dirinya sendiri!); Cahaya deluxe yang  mengubah apa pun yang bersinar di dalam model yang lebih mewah (yang  menghairankan membuat sebagian orang tidak bahagia), sebuah mesin  membentuk awan yang menukar awan di langit (tapi jangan biarkan terlalu  panas!), gula-gula getah rasa-berkongsi, yang membolehkan  seseorang untuk merasakan apa orang lain makan (besar bagi teman-teman  kaya, tetapi sangat buruk jika seekor anjing liar mengunyah itu), atau  pil membantu, yang membuat orang-orang yang menelannya membantu sesiapa  sahaja mereka bertemu yang memerlukan (dan tentu saja, Nobita angin Facebook menelan itu bukan teman-temannya). Sebuah beberapa alat, walaupun, kembali sesekali atau standard "staples" dari siri. Sebagai  contoh, Dokodemo Doa ("Dimanapun Pintu"), yang membolehkan seseorang  untuk pergi ke mana sahaja, sedangkan Moshimo Box ("Apa Jika Phone  Booth"), yang membolehkan seseorang untuk pergi ke sebuah dunia  alternatif di mana proposisi yang dicadangkan adalah benar; masa mesin  di laci meja Nobita, yang membolehkan seseorang untuk melakukan  perjalanan sampai bila-bila masa, sedangkan helikopter-turun, pisau  helikopter-gaya kecil untuk dikenakan di kepala seseorang, yang  membolehkan seseorang untuk terbang, masa-kain, yang membuat objek itu  melilit muda atau lebih tua, dan tentu saja, empat saku dimensi Doraemon itu sendiri, yang menghasilkan semua item. Cerita, bagaimanapun, tidak benar-benar tentang alat, mereka tentang Nobita dan keputusan-Nya. Alat  yang hanya berfungsi sebagai outlet bagi karakternya untuk bersinar  melalui, baik di saat-saat keserakahan, penyesalan kemarahan, atau belas  kasihan. kesalahan-Nya, saat-saat kelemahan dan saat sesekali keberanian adalah apa yang membuat cerita. Dan pada akhirnya, cerita-cerita mempunyai teras moral. penyalahgunaan  Nobita tentang alat biasanya membawa akibat yang mengerikan kembali di  kepalanya, tetapi ketika ia juara keadilan dan bertindak untuk alasan  yang layak, ia biasanya berhasil melakukan abadi yang baik. Syukurlah, Nobita berada pada jantung anak yang baik dengan hati penuh belas kasih, jika penuh dengan kekurangan. 
  Sebuah  contoh utama dari ini adalah cerita di mana seorang pelajar transfer  baru ternyata menjadi lebih buruk daripada Nobita: lambat, lemah dan  dengan skor ujian bahkan miskin. Nobita  sangat gembira untuk mencari seseorang yang lebih buruk dari dirinya  sendiri, jadi dia kajian dengan, bangsa melawan dan bermain games dengan  anak-anak baru, dan dalam setiap kes kadar anak baru yang lebih buruk. Akhirnya, Nobita bahkan membiarkan dia direkrut menjadi permainan yang ditakuti Gian's besbol bukan dirinya sendiri. Tapi Doraemon membawa sebuah paparan filem di mana watak boleh dihidupkan. Dia  menunjukkan bahawa tindakan Nobita terhadap anak baru hanya seperti  perilaku biasa Suneo untuk Nobita: merendahkan, sombong, mean dan  mementingkan diri sendiri. Nobita  melihat kebenaran dalam hal ini, dan ketika ia melihat Gian dan Suneo  memukul anak lain atas prestasi besbol buruk, tepat di mana Nobita  pasti, Nobita melompat dan mengambil pemukulan sebagai gantinya. 
  Memang,  sejumlah cerita Doraemon berangkat dari rutinitas lelucon sederhana dan  melihat, panjang stabil pada isu-isu kepentingan moral dan etika. Cerita  telah diberitahu tentang isu-isu alam sekitar, merawat haiwan  kesayangan, pengorbanan diri demi orang lain, keberanian dalam  menghadapi bahaya, kasih orang tua dan bimbingan, dan pentingnya  membaca. Jika  tidak peduli dengan etika, beberapa cerita adalah pendidikan, menyentuh  tentang subjek bermula dari biologi, sejarah, arkeologi genetik, dan  geologi (atau bahkan idea inflasi ekonomi, seperti yang disebutkan di  atas). Ketika  elemen ini digabungkan dengan komedi, watak familiar dan kebanyakan  menyenangkan dan alat hebat, ada sedikit keraguan tentang mengapa  Doraemon menjadi sepopuler hal itu, atau mengapa Jepun begitu banyak  boleh melihat ke belakang dengan kesukaan tersebut. 
  Bagi  siapa saja yang memiliki kesempatan untuk membaca Doraemon, ia  menawarkan pandangan yang sangat baik di mata anak pandangan tentang  kehidupan rumah Jepun 70-an, dan tidak boleh dilewatkan.  
this is the final doraemon ;))
 
No comments:
Post a Comment